Straż Graniczna Wyższa Szkoła Straży Granicznej Sternik motorowodny - Aktualności

Nawigacja

Aktualności

Sternik motorowodny

Ewelina Sienkiewicz
15.05.2024

W dniach 6 - 11 maja 2024 r. Zespół Zabezpieczenia Logistycznego Zakładu Kompetencji Kierowniczych i Logistycznych WSSG zrealizował pierwszą w tym roku edycję kursu doskonalącego pt. „Sternik motorowodny”.

Kursy adresowane były do funkcjonariuszy realizujących zadania służbowe z wykorzystaniem jednostek pływających. Celem głównym kursów było nabycie wiadomości i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu państwowego na patent sternika motorowodnego. Szkolenie było przeprowadzone dla funkcjonariuszy: Morskiego, Warmińsko - Mazurskiego oraz  Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej. Szkolenie prowadzili Krzysztof Szyca i Marcin Klacza z WSSG przy współpracy z Morskim Ośrodkiem Szkoleniowym w Kołobrzegu Politechniki Morskiej w Szczecinie.

Część teoretyczna obejmowała wiedzę dotyczącą nawigacji, meteorologii, ratownictwa wodnego oraz silników, układów napędowych łodzi, a także budowy jachtów motorowych. Oprócz wiedzy teoretycznej kursanci opanowali umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich tj. ratowniczy, płaski, knagowy, ósemkowy, szotowy i wyblinka.

W części praktycznej uczestnicy trenowali umiejętności umożliwiające prowadzenie jachtu motorowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień. Ich zadaniem było odcumowanie i zacumowanie do nabrzeża w porcie, dojście i odejście do dalby pomiarowej oraz podejmowanie rozbitka z wody. Dopełnieniem ćwiczeń praktycznych była nauka wydawania, egzekwowania i wykonywania komend obowiązujących na jachtach w trakcie manewrów.

Po opanowaniu podstawowych manewrów zaprezentowano i następnie ćwiczono tzw. „ zacieśnioną cyrkulację ” - przydatny element manewrów jachtem w małych basenach i marinach. Dodatkową zaletą kursu była możliwość wypłynięcia na redę portu Kołobrzeg i pływanie w warunkach silniejszego wiatru i fali. W treningach brały udział dwie łodzie: SG – 065 z WSSG oraz CARINA – AM z Morskiego Ośrodka Szkoleniowego. Zarówno w porcie, jak i na redzie kursanci trenowali w rzeczywistych warunkach, gdzie występował intensywny ruch innych jednostek pływających w porcie. Dzięki temu w praktyce poznali sygnały dźwiękowe nadawane przez statki zgodnie z MPDM (międzynarodowe prawo drogi morskiej) oraz zapoznali się z korespondencją radiową prowadzoną na kanałach UKF z innymi statkami i służbami portowymi.Wszyscy kursanci potwierdzili nabytą wiedzę i umiejętności zdając egzaminy państwowe, odbywające się w szósty dzień danego kursu.

Patent sternika motorowodnego uprawnia do prowadzenia wszystkich jachtów motorowych na wodach śródlądowych, a na wodach morskich – jachtów o długości do 12 m w porze dziennej do 2 Mm (mil morskich) od brzegu.

  • Kursanci w trakcie nauki wiązania węzłów żeglarskich Kursanci w trakcie nauki wiązania węzłów żeglarskich
    Kursanci w trakcie nauki wiązania węzłów żeglarskich
  • Wykładowca wraz z kursantami w trakcie ćwiczeń w sali wykładowej Wykładowca wraz z kursantami w trakcie ćwiczeń w sali wykładowej
    Wykładowca wraz z kursantami w trakcie ćwiczeń w sali wykładowej
  • Krzysztof Szyca wspólnie z uczestnikami kursu na tle jednostek pływających Krzysztof Szyca wspólnie z uczestnikami kursu na tle jednostek pływających
    Krzysztof Szyca wspólnie z uczestnikami kursu na tle jednostek pływających
  • Funkcjonariusze SG płynący jednostką pływającą Funkcjonariusze SG płynący jednostką pływającą
    Funkcjonariusze SG płynący jednostką pływającą
  • Kursanci siedzący na jednostce pływającej SG Kursanci siedzący na jednostce pływającej SG
    Kursanci siedzący na jednostce pływającej SG
  • W jednostce wpływającej SG płyną funkcjonariusze SG, jeden z nich rzucił koło ratunkowe do wody W jednostce wpływającej SG płyną funkcjonariusze SG, jeden z nich rzucił koło ratunkowe do wody
    W jednostce wpływającej SG płyną funkcjonariusze SG, jeden z nich rzucił koło ratunkowe do wody
do góry