Głównym celem kursów było nabycie wiadomości i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu państwowego na patent motorowodnego sternika morskiego przez funkcjonariuszy realizujących na co dzień zadania służbowe na akwenach morskich z wykorzystaniem jednostek pływających.
Część teoretyczna obejmowała wiedzę dotyczącą nawigacji, locji Bałtyku i innych publikacji nautycznych, planowania rejsu, meteorologii, łączności radiowej na morzu, ratownictwa wodnego, a także budowy jachtów motorowych. Uzupełnieniem wiedzy teoretycznej były wykłady i ćwiczenia praktyczne w zakresie przepisów prawa drogi na śródlądowych i morskich drogach wodnych.
Egzamin na patent motorowodnego sternika morskiego wymaga od kursantów rozwiązania zadania nawigacyjnego na mapie morskiej, polegającego na wykreśleniu pozycji obserwowanej z dwóch jednoczesnych namiarów na latarnie morskie i prowadzenie dalszej nawigacji w obszarze. Dlatego podczas części praktycznej słuchacze odświeżyli umiejętności zdobyte wcześniej na kursach sterników motorowodnych tj. odcumowanie i zacumowanie jachtu do nabrzeża w porcie, oraz podejmowanie rozbitka z wody. Kursanci przed przystąpieniem do szkolenia i egzaminu musieli wykazać się opinią z co najmniej dwóch rejsów o łącznej ilości 200 godzin spędzonych na motorowej jednostce rekreacyjnej.
Uzyskany przez słuchaczy patent motorowodnego sternika morskiego uprawnia do prowadzenia jachtów motorowych na wodach śródlądowych bez ograniczeń oraz na wodach morskich – jachtów o długości do 18 m.