Część teoretyczna obejmowała wiedzę dotyczącą nawigacji, meteorologii, ratownictwa wodnego oraz silników i układów napędowych łodzi, a także budowy jachtów motorowych. Oprócz wiedzy teoretycznej kursanci opanowali umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich. W części praktycznej uczestnicy trenowali odcumowanie i zacumowanie do nabrzeża w porcie, dojście i odejście do dalby pomiarowej oraz podejmowanie rozbitka z wody. Dopełnieniem ćwiczeń praktycznych była nauka wydawania, egzekwowania i wykonywania komend obowiązujących na jachtach w trakcie manewrów.
Dodatkową zaletą kursu była możliwość wypłynięcia na redę portu Kołobrzeg i pływanie w warunkach silniejszego wiatru oraz falowania. W treningach brały udział dwie łodzie: SG – 064 z WSSG oraz CARINA – AM z Morskiego Ośrodka Szkoleniowego. Zarówno w porcie, jak i na redzie kursanci uczyli się w rzeczywistych warunkach, gdzie występował intensywny ruch innych jednostek pływających w porcie.
Patent sternika motorowodnego uprawnia do prowadzenia jachtów motorowych na wodach śródlądowych, a na wodach morskich – jachtów o długości do 12 m w porze dziennej do 2 Mm (mil morskich) od brzegu.