Kursy adresowane były do funkcjonariuszy realizujących zadania służbowe z wykorzystaniem jednostek pływających. Celem głównym kursów było nabycie wiadomości i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu państwowego na patent sternika motorowodnego. Szkolenie było przeprowadzone dla funkcjonariuszy Nadbużańskiego oraz Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej.
Kursy prowadził Krzysztof Szyca z COSSG oraz eksperci zewnętrzni z Morskiego Ośrodka Szkoleniowego w Kołobrzegu Politechniki Morskiej w Szczecinie: Maciej Wicik - dyrektor oraz Robert Dwulit ekspert tego ośrodka.
Część teoretyczna obejmowała wiedzę dotyczącą nawigacji, meteorologii, ratownictwa wodnego oraz silników, układów napędowych łodzi, a także budowy jachtów motorowych. Oprócz wiedzy teoretycznej kursanci opanowali umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich tj. ratowniczy, płaski, knagowy, ósemkowy, szotowy i wyblinka.
W części praktycznej uczestnicy trenowali umiejętności umożliwiające prowadzenie jachtu motorowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień. Ich zadaniem było odcumowanie i zacumowanie do nabrzeża w porcie, dojście i odejście do dalby pomiarowej oraz podejmowanie rozbitka z wody. Dopełnieniem ćwiczeń praktycznych była nauka wydawania, egzekwowania i wykonywania komend obowiązujących na jachtach w trakcie manewrów.
Po opanowaniu podstawowych manewrów zaprezentowano i następnie ćwiczono tzw. „ zacieśnioną cyrkulację ” - przydatny element manewrów jachtem w małych basenach i marinach. Dodatkową zaletą kursu była możliwość wypłynięcia na redę portu Kołobrzeg i pływanie w warunkach silniejszego wiatru i fali.
W treningach brały udział dwie łodzie: SG – 065 z COSSG oraz CARINA – AM z Morskiego Ośrodka Szkoleniowego. Na redzie ćwiczono również podchodzenie jednej jednostki pływającej do drugiej podczas ruchu tych jednostek.
Zarówno w porcie, jak i na redzie kursanci trenowali w rzeczywistych warunkach, gdzie występował intensywny ruch innych jednostek pływających w porcie. Dzięki temu w praktyce poznali sygnały dźwiękowe nadawane przez statki zgodnie z MPDM (międzynarodowe prawo drogi morskiej) oraz zapoznali się z korespondencją radiową prowadzoną na kanałach UKF z innymi statkami i służbami portowymi.
Na zakończenie szkolenia zademonstrowano kursantom na wodzie indywidualne środki ratownicze tj. kombinezon ratunkowy i pas ratunkowy w praktyce. Z uwagi na swoje właściwości kombinezon ratunkowy pozwala na skok do wody z 4,5 m oraz utrzymuje pływalność dodatnią i izolację cieplną. Kombinezon musi zapewnić wystarczającą izolację taką, aby temperatura ciała osoby zanurzonej w wodzie o temperaturze ok. 2°C przez 6 godzin obniżyła się nie więcej niż o 2°C.
Wszyscy kursanci potwierdzili nabytą wiedzę i umiejętności zdając egzaminy państwowe, odbywające się w kolejny dzień po zakończeniu danego kursu.
Patent sternika motorowodnego uprawnia do prowadzenia wszystkich jachtów motorowych na wodach śródlądowych, a na wodach morskich – jachtów o długości do 12 m w porze dziennej do 2 Mm (mil morskich) od brzegu.