Kursy prowadził Krzysztof Szyca oraz eksperci zewnętrzni: Maciej Wicik - Dyrektor Morskiego Ośrodka Szkoleniowego - Kołobrzeg Politechniki Morskiej w Szczecinie oraz ekspert Morskiego Ośrodka Szkoleniowego - Kołobrzeg Politechniki Morskiej w Szczecinie Robert Dwulit.
Zadaniem teoretycznej części szkolenia było przekazanie wiedzy dotyczącej nawigacji, meteorologii, ratownictwa wodnego, przepisów prawa oraz silników, układów napędowych łodzi a także budowy jachtów motorowych. Oprócz wiedzy teoretycznej kursanci opanowali umiejętność wiązania podstawowych węzłów żeglarskich tj. ratowniczy, płaski, knagowy, ósemkowy, szotowy, wyblinka.
W części praktycznej uczestnicy trenowali umiejętności umożliwiające prowadzenie jachtu motorowego w zakresie uzyskiwanych uprawnień. Ich zadaniem było odcumowanie i zacumowanie do nabrzeża w porcie, dojście i odejście do dalby pomiarowej oraz podejmowanie rozbitka z wody. Dopełnieniem ćwiczeń praktycznych była nauka wydawania, egzekwowania i wykonywania komend obowiązujących na jachtach w trakcie manewrów.
Po opanowaniu podstawowych manewrów zaprezentowano i następnie ćwiczono tzw. „ zacieśnioną cyrkulację ” - przydatny element manewrów jachtem w małych basenach i marinach. Dodatkową zaletą kursu była możliwość wypłynięcia na redę portu Kołobrzeg i pływanie w warunkach silniejszego wiatru i fali. W czasie ćwiczeń na redzie kursanci zbliżyli się do pławy „KOŁ”, od której statki rozpoczynają nawigację podejścia do portu Kołobrzeg zgodnie z procedurą zawartą w locji Bałtyku.
W treningach brały udział dwie łodzie: SG – 065 z COSSG oraz CARINA – AM z Morskiego Ośrodka Szkoleniowego. Na redzie ćwiczono również podchodzenie jednej jednostki pływającej do drugiej podczas ruchu tych jednostek. Ćwiczenie to miało na celu przygotowanie się do abordażu tj. wysadzenia grupy kontrolnej w morzu.
Zarówno w porcie jak i na redzie kursanci trenowali w rzeczywistych warunkach, gdzie występował intensywny ruch innych jednostek pływających w porcie. Dzięki temu w praktyce poznali sygnały dźwiękowe nadawane przez statki zgodnie z międzynarodowymi przepisami oraz zapoznali się z korespondencją radiową prowadzoną na kanałach UKF z innymi statkami i służbami portowymi.
Kursy adresowane były do funkcjonariuszy realizujących zadania służbowe z wykorzystaniem jednostek pływających. Celem głównym kursów było nabycie wiadomości i umiejętności niezbędnych do zdania egzaminu na patent sternika motorowodnego przed komisją egzaminacyjną Morskiego Ośrodka Szkoleniowego w Kołobrzegu . Wszyscy kursanci potwierdzili nabytą wiedzę i umiejętności zdając egzaminy państwowe, odbywające się w kolejny dzień po zakończeniu danego kursu.
Patent sternika motorowodnego uprawnia do prowadzenia wszystkich jachtów motorowych na wodach śródlądowych, a na wodach morskich – jachtów o długości do 12 m w porze dziennej do 2 Mm (mil morskich) od brzegu.