Straż Graniczna Wyższa Szkoła Straży Granicznej Zespół do spraw Jakości Kształcenia - Struktura organizacyjna

Nawigacja

Struktura organizacyjna

Zespół do spraw Jakości Kształcenia

01.10.2023

JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA, to ciągły proces wartościowania – monitorowanie, ewaluacja, ocena, kontrola procesu kształcenia - zmierzający do zagwarantowania, prowadzenia i ulepszania procesu kształcenia, czyli dążenia do zapewnienia wysokiej jakości podejmowanych działań edukacyjnych i osiągania zakładanych efektów kształcenia.

Etapy zarządzania jakością kształcenia

ORGANIZACJA, PLANOWANIE I REALIZACJA PROCESU KSZTAŁCENIA

Program studiów oraz sposób jego realizacji, a także organizacja studiów na danym kierunku studiów podlega monitorowaniu i ocenie, zarówno w trakcie realizacji studiów, jak i po jego zakończeniu.

Najistotniejszym podmiotem udzielającym informacji oraz oceniającym proces kształcenia są studenci. Ocenie poddawany jest program szkolenia, metody prowadzenia zajęć oraz jakość przekazywanej wiedzy, bieżącego oceniania i egzaminowania, organizacja studiów pod względem zabezpieczenia logistycznego, wsparcie studentów ze strony kadry dydaktycznej, otwartość kadry kierowniczej na potrzeby studentów i udział w organizowanych spotkaniach z przedstawicielami społeczności studenckiej.

W ocenie programu studiów, organizacji kształcenia oraz uzyskanych efektów biorą udział również nauczyciele akademiccy oraz przedstawiciele komórek wspierających prowadzenie studiów. Ponadto w kolejnym etapie ewaluacji programu studiów oraz ocenie poziomu kształcenia  jest zapewniony udział interesariuszy zewnętrznych, do których w szczególności zaliczamy absolwentów WSSG, przedstawicieli Komendy Głównej Straży Granicznej, jednostek organizacyjnych Straży Granicznej, czy też przedstawicieli organu nadzorującego – ministra właściwego ds. wewnętrznych.

Informacji dotyczących programu studiów, w szczególności osiągania efektów uczenia się, nauczanych treści i kształconych umiejętności oraz kompetencji, a także organizacyjnej stronie procesu kształcenia dostarcza również kadra dydaktyczna oraz wspierająco kadra zapewniająca administracyjne wsparcie procesu kształcenia.

Spośród interesariuszy zewnętrznych, do działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia będą włączani również absolwenci i ich bezpośredni przełożeni. Z perspektywy unikatowego charakteru kierunku „Bezpieczeństwo granicy państwowej”, szczególnie istotne jest wnikliwe obserwowanie długofalowych efektów kształcenia, w szczególności w obszarze wpływu absolwentów kierunku na pozytywne zmiany w ich jednostkach macierzystych, itp. W tym celu przewiduje się realizowanie regularnych badań wśród absolwentów Uczelni i ich przełożonych, co pozwoli na ewaluację programu studiów, zidentyfikowanie i zniwelowanie luk kompetencyjnych, określenie potrzeb oraz aktualizację treści.

Tym samym aktualizacja istniejących programu studiów lub opracowanie kolejnych programów dla nowych kierunków odbywa się przy udziale bezpośrednich odbiorców oferty edukacyjnej Uczelni, a także przedstawicieli komórek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej i oddziałów Straży Granicznej, którzy określają kompetencje zawodowe oczekiwane od absolwentów z punku widzenia potrzeb całej formacji.

Elementy procesu kształcenia

Zasady projektowania, dokonywania zmian i zatwierdzania programu studiów są jednym z elementów polityki jakości kształcenia, a tym samym i opracowywanego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.

Program studiów tworzony jest w zgodzie z misją i strategią rozwoju Uczelni w oparciu o analizę potrzeb Straży Granicznej w zakresie kształcenia funkcjonariuszy legitymujących się określoną wiedzą, umiejętnościami oraz kompetencjami zawodowymi i społecznymi.

POLITYKA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA WYŻSZEJ SZKOŁY STRAŻY GRANICZNEJ

Kierując się dynamiką zmian zachodzących w otaczającym świecie oraz dobrem społecznym, w szczególności odpowiedzialnością za przygotowanie profesjonalnych kadr na potrzeby Straży Granicznej i innych interesariuszy zewnętrznych, z zachowaniem wysokich standardów kształcenia obowiązujących w szkolnictwie wyższym, władze Wyższej Szkoły Straży Granicznej, zwanej dalej „Uczelnią” lub „WSSG”, zobowiązały się do doskonalenia Uczelni podejmując działania zmierzające do osiągania coraz lepszych wyników kształcenia, działalności naukowej i organizacyjnej funkcjonariuszy, pracowników, studentów i słuchaczy.

 

Zasadniczym celem Polityki Jakości Kształcenia WSSG jest zapewnienie edukacji na najwyższym poziomie, tak aby absolwenci:

  • posiadali wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne na poziomie stawiającym ich w czołówce specjalistów z zakresu ochrony granic w całej Europie,
  • byli w pełni przygotowani do realizacji zadań służbowych przewidzianych dla wszystkich korpusów i różnych stanowisk służbowych w formacji,
  • byli przygotowani do wyzwań współczesnego świata oraz potrzeb i oczekiwań zmieniających się warunków i standardów służby.

 

Polityka Jakości Kształcenia WSSG ukierunkowana jest na :

  • zapewnianie spójności kształcenia na prowadzonych kierunkach z Polską Ramą Kwalifikacji oraz regulacjami i standardami międzynarodowymi (w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz uchylenia rozporządzeń (UE) nr 1052/2013 i (UE) 2016/1624 (Dz. U. UE. L 295 z 2019 r. s. 1),
  • ciągłe doskonalenie programów studiów na prowadzonych kierunkach; poszerzanie/aktualizację i dostosowywanie oferty edukacyjnej zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami formacji oraz funkcjonariuszy Straży Granicznej;,
  • angażowanie interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych w budowanie programów studiów i ocenę jakości kształcenia w WSSG,
  • zapewnianie wysokiego poziomu merytorycznego i dydaktycznego kadry akademickiej, w tym zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry,
  • promowanie rozwoju kadry akademickiej i wspierającej,
  • stałe doskonalenie kompetencji zawodowych kadry dydaktycznej poprzez uczestniczenie w praktykach zawodowych, stażach i innych działaniach ukierunkowanych na praktyczne wykonywanie zadań służbowych,
  • rozwój współpracy międzynarodowej w zakresie działalności naukowej oraz wyjazdów kadry dydaktycznej i studentów do partnerskich uczelni lub ośrodków zagranicznych,
  • monitorowanie i analizę procesu kształcenia, w tym weryfikację i walidację efektów uczenia się, ocenę jakości programów studiów i prowadzonych zajęć oraz ocenę działań na rzecz doskonalenia systemu wsparcia dla studentów i słuchaczy,
  • cykliczne badania jakości kształcenia wśród studentów i słuchaczy,
  • monitorowanie karier zawodowych absolwentów,
  • stałe modernizowanie infrastruktury dydaktycznej, naukowej i socjalnej,
  • uznanie ciągłości procesu kształcenia i stałe jego doskonalenie,
  • informowanie o jakości kształcenia w WSSG,
  • zapewnienie opinii publicznej, w tym  absolwentom szkół średnich, kandydatom na studia oraz pracodawcom, odpowiednich informacji o jakości kształcenia w WSSG  oraz poziomie wykształcenia absolwentów,
  • kultywowanie etosu uczeń-mistrz.

 

Polityka Jakości Kształcenia WSSG uwzględnia wytyczne ESG (Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area.

Wszyscy członkowie społeczności akademickiej tj. władze, nauczyciele akademiccy, pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi oraz studenci i słuchacze Uczelni są zobowiązani realizować Politykę Jakości Kształcenia Wyższej Szkoły Straży Granicznej i dbać swoją postawą o dobry wizerunek Uczelni.

 

Polityka jakości kształcenia WSSG wprowadzona uchwałą Senatu WSSG nr 25/2024 z dnia 30 grudnia 2024 r., natomiast uchwałą nr 26/2024 z dnia 24 grudnia 2024 r. wprowadzono Uczelniany System Zapewnienia jakości Kształcenia.

 

Kierownik Zespołu do spraw Jakości Kształcenia
Wyższej Szkoły Straży Granicznej
ppłk SG Arletta Skorek
tel. +48 94 34 44 252

do góry