Straż Graniczna Wyższa Szkoła Straży Granicznej Zespół do spraw Jakości Kształcenia - Struktura organizacyjna

Nawigacja

Struktura organizacyjna

Zespół do spraw Jakości Kształcenia

01.10.2023

JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA, to ciągły proces wartościowania – monitorowanie, ewaluacja, ocena, kontrola procesu kształcenia - zmierzający do zagwarantowania, prowadzenia i ulepszania procesu kształcenia, czyli dążenia do zapewnienia wysokiej jakości podejmowanych działań edukacyjnych i osiągania zakładanych efektów kształcenia.

Etapy zarządzania jakością kształcenia

ORGANIZACJA, PLANOWANIE I REALIZACJA PROCESU KSZTAŁCENIA

Program studiów oraz sposób jego realizacji, a także organizacja studiów na danym kierunku studiów podlega monitorowaniu i ocenie, zarówno w trakcie realizacji studiów, jak i po jego zakończeniu. W monitorowanie i oceny, a także w późniejszym etapie doskonalenia programu, będą włączani przedstawiciele interesariuszy wewnętrznych, a w szczególności studenci oraz nauczyciele akademiccy (wspierani przez pozostałe osoby, które realizują zajęcia dydaktyczne). Ponadto udział zapewniony jest także dla interesariuszy zewnętrznych, do których w szczególności zaliczamy przyszłych absolwentów WSSG, przedstawicieli Komendy Głównej Straży Granicznej, przedstawicieli poszczególnych oddziałów Straży Granicznej, czy też przedstawicieli organu nadzorującego – ministra właściwego ds. wewnętrznych.

Najistotniejszym podmiotem udzielającym informacji oraz oceniającym proces kształcenia są studenci. Ocenie poddawany jest program szkolenia, metody prowadzenia zajęć i jakość przekazywanej wiedzy, bieżącego oceniania i egzaminowania, organizacja studiów pod względem zabezpieczenia logistycznego, wsparcie studentów ze strony kadry dydaktycznej, otwartość kadry kierowniczej na potrzeby studentów i udział w organizowanych spotkaniach z przedstawicielami społeczności studenckiej.

Informacji dotyczących programu studiów, w szczególności osiągania efektów uczenia się, nauczanych treści i kształconych umiejętności oraz kompetencji, a także organizacyjnej stronie procesu kształcenia dostarcza również kadra dydaktyczna oraz wspierająco kadra zapewniająca administracyjne wsparcie procesu kształcenia.

Spośród interesariuszy zewnętrznych, do działań na rzecz doskonalenia jakości kształcenia będą włączani również absolwenci i ich bezpośredni przełożeni. Z perspektywy unikatowego charakteru kierunku „Bezpieczeństwo granicy państwowej”, szczególnie istotne będzie wnikliwe obserwowanie długofalowych efektów kształcenia, w szczególności w obszarze wpływu absolwentów kierunku na pozytywne zmiany w ich jednostkach macierzystych, itp. W tym celu przewidywane będzie realizowanie regularnych badań wśród absolwentów Uczelni i ich przełożonych, co pozwoli na ewaluację programu studiów, zidentyfikowanie i zniwelowanie luk kompetencyjnych, określenie potrzeb oraz aktualizację treści.

Tym samym aktualizacja istniejących programu studiów lub opracowanie kolejnych programów dla nowych kierunków odbywać się będzie każdorazowo przy udziale bezpośrednich odbiorców oferty edukacyjnej Uczelni, a także przedstawicieli komórek organizacyjnych Komendy Głównej Straży Granicznej i oddziałów Straży Granicznej, którzy wskażą kompetencje zawodowe oczekiwane od absolwentów z poziomu potrzeb całej formacji.

Elementy procesu kształcenia

Zasady projektowania, dokonywania zmian i zatwierdzania programu studiów są jednym z elementów polityki jakości kształcenia, a tym samym i opracowywanego Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
Program studiów tworzony jest w zgodzie z misją i strategią rozwoju Uczelni w oparciu o analizę potrzeb Straży Granicznej w zakresie kształcenia funkcjonariuszy legitymujących się określoną wiedzą, umiejętnościami oraz kompetencjami zawodowymi i społecznymi.

EWALUACJA PROCESU KSZTAŁCENIA i DZIAŁANIA PROJAKOŚCIOWE
Polityka jakości kształcenia WSSG zostanie wprowadzona uchwałą Senatu po rozpoczęciu przez Uczelnię działalności i zakłada stałe doskonalenie jakości kształcenia, będącej głównym elementem polityki otwartości WSSG na potrzeby otoczenia społeczno-gospodarczego (w tym przypadku przede wszystkim na potrzeby formacji Straży Granicznej), która będzie kluczowym elementem działania i będzie wyrażała się w przyjętej misji i strategii, obok rozwoju kadry, działalności analityczno-badawczej oraz upowszechniania wiedzy na tematy związane z szeroko rozumianą ochroną granic państwowych.

Zasadniczym celem Polityki Jakości Kształcenia będzie zapewnienie edukacji na najwyższym możliwym poziomie, tak aby absolwenci:

  • posiadali wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne na poziomie stawiających ich w czołówce specjalistów z zakresu ochrony granic w całej Europie,
  • byli w pełni przygotowani do realizacji zadań służbowych przewidzianych dla stopnia młodszego chorążego Straży Granicznej i różnych stanowisk służbowych w formacji,
  • byli przygotowani do wyzwań współczesnego świata oraz potrzeb i oczekiwań zmieniających się warunków i standardów służby.

Projakościowa działalność WSSG obejmie przede wszystkim:

  • zapewnianie spójności kształcenia na prowadzonych kierunkach z Polską Ramą Kwalifikacji oraz regulacjami i standardami międzynarodowymi (w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz uchylenia rozporządzeń (UE) nr 1052/2013 i (UE) 2016/1624 (Dz. U. UE. L 295 z 2019 r. s. 1);
  • ciągłe doskonalenie programów studiów na prowadzonych kierunkach;
  • poszerzanie/aktualizację i dostosowywanie oferty edukacyjnej zgodnie ze zmieniającymi się potrzebami formacji oraz funkcjonariuszy Straży Granicznej;
  • rzeczywiste włączenie interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych w budowanie programów studiów i ocenę jakości kształcenia w WSSG;
  • zapewnianie wysokiego poziomu merytorycznego i dydaktycznego kadry akademickiej, w tym zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry (szerzej zob. rozdział 5.4.1. Polityka kadrowa Uczelni. Rozwój i doskonalenie kadry);
  • promowanie rozwoju kadry akademickiej i wspierającej;
  • stałe doskonalenie kompetencji zawodowych kadry dydaktycznej poprzez uczestniczenie w praktykach zawodowych, stażach i innych działaniach ukierunkowanych na praktyczne wykonywanie zadań służbowych;
  • rozwój współpracy międzynarodowej w zakresie działalności naukowej oraz wyjazdów kadry i studentów do partnerskich uczelni lub ośrodków zagranicznych;
  • monitorowanie i analizę procesu kształcenia, w tym weryfikację i walidację efektów uczenia się, ocenę jakości programów studiów i prowadzonych zajęć oraz ocenę działań na rzecz doskonalenia systemu wsparcia dla studentów i słuchaczy;
  • cykliczne badania jakości kształcenia wśród studentów i słuchaczy;
  • monitorowanie losów zawodowych absolwentów;
  • stałe modernizowanie infrastruktury dydaktycznej, naukowej i socjalnej,
  • kultywowanie etosu uczeń-mistrz.

Wszyscy członkowie społeczności akademickiej tj. władze, nauczyciele akademiccy, pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi oraz studenci i słuchacze WSSG będą zobowiązani realizować Politykę Jakości Kształcenia i dbać swoją postawą o dobry wizerunek Uczelni.

Narzędziem realizacji polityki projakościowej WSSG w zakresie kształcenia studentów na projektowanym kierunku studiów będzie Wewnętrzny System Zarządzania Jakością Kształcenia (WSZJK). System uwzględnia standardy akademickie, dobre praktyki oraz aktualny stan rozwoju wiedzy zarządzania jakością kształcenia. Uwzględnia także dotychczasowe doświadczenia związane z zapewnianiem jakości w ramach Centralnego Ośrodka Szkolenia Straży Granicznej w Koszalinie, na podstawie którego ma powstać WSSG.

Wewnętrzny system zarządzania jakością kształcenia będzie kompleksowym zbiorem systematycznie i świadomie prowadzonych działań opartych na przemyślanych i powszechnie przyjętych procedurach oraz wytycznych, odnoszących się do kierunku „Bezpieczeństwo granicy państwowej” (docelowo do wszystkich utworzonych w przyszłości kierunków, profili, poziomów i form kształcenia) oraz obejmujących każdy z obszarów mających wpływ na przebieg kształcenia i jego rezultaty. Wspomniane procedury i wytyczne będą przyjęte w sposób formalny zarządzeniem Rektora-Komendanta. Kluczowe będzie ich upowszechnianie, dzięki czemu będą znane i akceptowane przez interesariuszy uczestniczących w działaniach opartych na tych procedurach i wytycznych. Pozwoli to na zachowanie cech kompleksowości, spójności, powtarzalności i rzetelności WSZJK.

Procedury WSZJK będą dotyczyć przede wszystkim: okresowego przeglądu, tworzenia i modyfikacji programów studiów; oceny stopnia osiągania przez studentów efektów uczenia się na każdym etapie procesu kształcenia; systemu weryfikacji efektów uczenia się z uwzględnieniem weryfikacji bieżącej i systemowej; badania losów zawodowych absolwentów uczelni i sposobu wykorzystywania wyników tego badania; oceny osób prowadzących zajęcia dydaktyczne (nauczycieli akademickich i pozostałych) oraz pracowników wspierających (administracyjnych) Uczelni z uwzględnieniem ocen dokonywanych przez studentów i słuchaczy; oceny zasobów materialnych Uczelni, w tym infrastruktury dydaktycznej i poziomu wsparcia udzielanego studentom; sposobów i zasad gromadzenia, analizowania i przetwarzania danych związanych z procesem kształcenia; oceny dostępności i aktualności informacji; ewaluacji i rozwoju działania samego WSZJK.

Funkcjonowanie WSZJK ma na celu w szczególności wspieranie realizacji przyjętej polityki jakości i celów strategicznych w zakresie kształcenia, monitorowanie poziomu jakości kształcenia w Uczelni, identyfikowanie i niwelowanie braków oraz słabych stron procesu kształcenia, jak również systematyczne podnoszenie poziomu jakości kształcenia w WSSG.

 

Kierownik Zespołu do spraw Jakości Kształcenia
Wyższej Szkoły Straży Granicznej
ppłk SG Arletta Skorek
tel. +48 94 34 44 252

do góry